Recursos per treballar a l’aula

Avui he decidit escriure un llistat de recursos poc coneguts pel que fa a l’aplicació que poden tenir a l’aula. Molts d’ells han estat creats a la universitat pensant en l’ensenyament secundari. L’acompanyo de la descripció d’una activitat relacionada. Us convido a recomanar eines i recursos rars que utilitzeu a l’espai de comentaris; així la podrem ampliar. Seran molt benvinguts.

Recursos per a Llengua Catalana i Literatura:

Comencem pels de llengua:

  1. Dialsons. En aquest web hi trobareu un mapa dialectal poc convencional: situa’t al mapa i tria cançons classificades per dialectes del català. Hi trobareu el vídeo per fer-lo escoltar a la classe als vostres alumnes, feu-los anotar els trets dialectals que hi identifiquin i, després, podeu descarregar un pdf amb la lletra perquè s’adonin de tots els trets que no han pescat al vol. Ideal per a 3r i 4t d’ESO.
  2. Com ho diria. (El web em dona error; mentrestant, els podeu seguir al Twitter: @comhodiria_cat). Estudieu el registre col·loquial? Ensenyeu-los les expressions i els mots que recull l’equip de “Com ho diria”, demaneu-los que busquin l’equivalent en un registre formal (les paraules que nosaltres tenim al pap com a col·loquials ells ja no les identifiquen i de fet caldria veure quin ús se’n fa, avui dia) i animeu-los a pensar en altres expressions que utilitzen ells amb els amics i que podeu enviar a l’equip del Com ho diria. Els renecs del capità Haddock i vídeos d’en Vegeta són altres possibilitats per parlar del registre col·loquial.
  3. Les 300 llengües de Catalunya. Fa uns anys, el GELA (Grup d’Estudi de Llengües Amenaçades) va dur a terme una exposició sobre les llengües que es parlen a Catalunya. Al web hi trobareu materials relacionats amb l’exposició i hi podeu descarregar un formulari per sol·licitar que es munti l’exposició al vostre centre. El curs passat vaig treballar a instituts amb molta immigració i, per tant, riquesa lingüística, però els seus companys no acabaven de ser conscients de totes les llengües que es parlaven a l’institut. Per tant, amb un grup de 2n d’ESO (però es pot fer també a tercer i a quart) vam muntar una exposició sobre les llengües a l’institut (en aquell cas va ser bastant improvisat, per tant, no va sortir de l’aula i ho vam fer de forma oral en lloc de muntar els panells i penjar-ho als passadissos). Van dissenyar enquestes per als companys (l’important era el disseny de l’enquesta, no el fet que l’institut ja posseís les dades), van enregistrar paraules en diferents idiomes, van buscar informació a l’aula d’informàtica, van situar les llengües al mapa i van presentar estadístiques en forma de formatget. És una activitat que demana planificació i que s’organitza en diverses sessions (també es podria utilitzar per al crèdit de síntesi). En una altra ocasió vaig demanar-los que fotografiessin rètols/cartells en dues o tres llengües diferents al seu barri, basat en una activitat que Emili Boix ens proposava a la carrera. Recomanat per a 2n, 3r i 4t d’ESO.
  4. Aula d’acollida. Al desembre la Direcció General de Política Lingüística va posar a disposició dels professors cartells nous. Un altre recurs que jo usava a l’aula d’acollida eren els còmics (13 rue del Percebe inclòs), dels quals esborrava el contingut de les bafarades, de manera que eren ells qui havien d’explicar què hi passava. La professora titular de l’aula d’acollida, a més, feina un ús excel·lent de l’InfoK.
  5. GROC. Gramàtica orientada per competències. Organitzen jornades de formació, tenen un llistat de materials per utilitzar a l’aula,… Feu-hi un cop d’ull perquè és un enfocament pedagògic nou de l’aprenentatge de la gramàtica a secundària que val molt la pena conèixer.
  6. Els sons del català. Per a l’estudi de la fonètica a Batxillerat.

A continuació, recursos de literatura i redacció:

  1. Els curtmetratges de Catorze solen ser molt útils per comentar a tutoria o per donar peu a una redacció. A mi a 1r d’ESO em va funcionar molt bé un vídeo sobre les pors, també per conèixer els alumnes d’una tutoria que només vaig tenir un mes. Després de veure’l un cop, posàvem en comú què havien entès. Havien de dibuixar-se a ells mateixos amb una por (gran o petita) de la mateixa manera que és representat al vídeo. Aranyes, tigres, terroristes o indicis d’un procés de dol eren alguns del temes representats. Després escrivien una redacció en què m’explicaven què els feia por i per què. Hi ha vídeos de molts de temes, inclòs l’assetjament escolar.
  2. El blog de La Galera. No és un blog exclusiu per a llengua i literatura, però si us hi subscriviu, rebreu setmanalment idees sobre temes d’actualitat i eines per tractar-los a classe.
  3. EnVeuAlta. Contes recitats per dobladors professionals; el germà gran d’Una mà de contes (n’hi ha un sobre Lola Anglada). Comprensió oral, gust per la lectura, expressió oral… i un bon punt de partida per a la creació literària.
  4. El meu avi. Tant per a escriptors com per a lingüistes com Pompeu Fabra. Documentals. Sobre Joan Sales, aquí.
  5. La fonoteca de la Càtedra Màrius Torres. Per escoltar els escriptors llegint la pròpia obra. Per exemple, J. V. Foix, Sagarra, Espriu, Carner, Arderiu. També hi ha una videoteca.
  6. Música de poetes. Escriptors cantats (tots coneixem el March de Raimon, un èxit entre els meus de tercer d’ESO).
  7. Autors a les Aules, de la Institució de les Lletres Catalanes. Un clàssic per convidar escriptors al centre, tot i que sempre en podeu trobar molts més que, sense que formin part del programa, hi estaran disposats.
  8. El manual de literatura catalana Solc, d’Edicions 62.
  9. Certamen de lectura en veu alta (fins a 4t d’ESO) de la Fundació Enciclopèdia Catalana.
  10. Miniatures per explicar Ramon Llull. A més dels materials audiovisuals i escrits que es van crear per a l’Any Llull.
  11. Un altre clàssic, de la UOC. Lletra. Literatura catalana a Internet.
  12. Espais escrits. Per vincular la literatura i el territori. Hi trobareu rutes literàries i al mapa literari podreu relacionar textos d’autors i els indrets descrits.

 

Altres recursos:

  1. Filosofia. “Per què filosofia?”, xerrada de la professora de la UB Georgina González Rabassó. En trobareu una crònica aquí.
  2. Història. La sèrie Comtes, disponible en línia.
  3. Anglès. Els pòsters incrreïbles de Gargots.
  4. Els recursos didàctics del nou portal del CRAI UB.
  5. Una pregunta, profe. El web del professor novell.

 

Endavant amb les aportacions! I recordeu que us podeu subscriure al blog mitjançant aquest formulari.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *