Benvinguts al blog!

Benvinguts al blog!

El curs passat vaig ser professora de llengua catalana i literatura en dos instituts públics de Terrassa. Vaig impartir classes de primer a tercer d’ESO; també a l’aula d’acollida. Aquest curs he tornat a ensenyar a la universitat i precisament una de les assignatures que imparteixo, de primer del Grau de Filologia Catalana, versa sobre temes com el cànon literari i la periodització de la història de la literatura. L’altre dia, a l’aula, de forma espontània, vam debatre una qüestió que ja havia sorgit l’any passat en una reunió de secció: quan es tracta d’adolescents, què ens interessa més, que adquireixin l’hàbit lector o que llegeixin bona literatura? Autors canònics o coetanis? S’han d’adaptar els clàssics per a un públic adolescent o és millor que els llegeixin sense canvis quan en tinguin l’edat? Es té en compte el plaer estètic de l’obra literària? Ha de transmetre valors? Literatura catalana o literatura traduïda? Recentment, s’hi ha incorporat un altre element: el fet que la lectura pugui treballar-se en diferents matèries, de manera que es dona prioritat als llibres de tema històric i n’hi ha molts altres que queden descartats per aquesta raó.

Als centres on he estat tenien programes pensats perquè l’alumne triés el que volia llegir i, a més a més, hi havia lectures obligatòries. Sabem que la literatura i el gust per la lectura no haurien d’estar renyits i que, de la mateixa manera, es pot trobar un equilibri en la major part dels aspectes plantejats, sobretot si pensem en l’itinerari de l’alumne des de primer fins a quart d’ESO, però quan arriba el moment de decidir les lectures del curs següent ens vam adonar que, malgrat la vitalitat del sector editorial d’aquest país, instituts i escoles solien optar per les mateixes.

En aquest blog em proposo compartir amb vosaltres obres literàries que es podrien traslladar a l’aula, acompanyades d’idees d’activitats a la classe. En principi, no hi trobareu literatura pensada només per a adolescents ni tampoc exempta de valor literari, perquè la primera premissa és que m’hagi caigut a les mans durant les estones que tinc per a llegir per plaer, que m’hagi fet el pes i hi vegi possibilitats per llegir-les a la classe, tant si es tracta d’obres catalanes com de traduccions. De tant en tant, hi trobareu propostes per a lectors adults, però d’això us en parlaré més endavant.

Bones lectures!

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *